FJR Owners Forum banner

st1300 vs fjr1300

1 reading
38K views 29 replies 20 participants last post by  wes_van  
#1 ·
Ik heb een aantal berichten gelezen waarin sommige FJR-bezitters de ST1300 een inferieur product vinden in vergelijking met de FJR, en ik zou graag willen weten waarom. Tijdens een lange rit naar Moab mocht ik de ST1300 van mijn vriend minstens 300 mijl rijden en vond het een behoorlijk capabele motorfiets. Ik had geen enkele klacht. De motorfiets was vlekkeloos.

#3 ·
Tribalisme. Een FJR-eigenaar zou niet willen toegeven dat de motorfiets van een concurrent gelijkwaardig of beter is. Realistisch gezien denk ik dat de motoren vrijwel gelijk aan elkaar zijn en dat eventuele verschillen slechts de voorkeur van de rijder zouden zijn. Lees de FJR-forums, lees de ST-forums en bekijk ze misschien allebei. Hoe dan ook, je zult lachend over de weg rijden. Ga door!

#4 · (Edited)
Beide zijn zeer capabele sporttoerfietsen en RedRock heeft gelijk dat de FJR in het sporttoersegment als sportiever wordt beschouwd en de ST 1300 meer als toerfiets. Een andere zaak is dat Honda de ST 1300 in feite in 2012 heeft opgegeven, terwijl Yamaha de FJR continu heeft geĂĽpdatet. FJR's vanaf 2016 hebben een groot aantal voorzieningen die ST 1300-bezitters alleen maar zouden wensen, zoals minder gewicht, meer vermogen, een versnellingsbak met 6 versnellingen, modi, cruise control, instelbare vering, versnellingsindicator, enzovoort.

Ik heb 10 jaar lang een ST 1300 gehad en er 110.000 mijl mee gereden. Het was een prima sporttoerfiets, maar hij kan zich qua functies niet meten met een FJR uit 2016 en later.

#5 ·
Een beetje oneerlijk. Als je de twee gaat vergelijken, moet je vergelijkbare jaren kiezen. Ik vermoed echter dat een ST beter zou zijn in het trekken van een aanhanger dan een FJR.

En ik heb nog nooit gehoord dat een ST een achterste subframe breekt.

#6 ·
Ik had ook de ST1300 vóór de FJR en een ST1100 + een paar 'moderne' boxermotoren van BMW.

Ik vond de ST1100 leuk, maar wilde iets 'moderners', dus ik nam de ST1300. In het begin vond ik de motorfiets leuk, maar twee dingen stoorden me na verloop van tijd:

1. Schokken bij lage snelheden, heel subtiel maar merkbaar en irritant in langzaam rijdend verkeer.

2. Ik vond de motor saai, hij leverde het vermogen op een zeer lineaire, onopvallende manier, zoals anderen al hebben gezegd, meer 'tour' dan 'sport'. Sommigen zien dit misschien als een voordeel, maar dat is niet de reden waarom ik motorfietsen heb.

Ik vond eigenlijk dat de ST1100 over het algemeen een betere motorfiets was dan de ST1300. De brandstoftoevoer van de ST1100 via de carburateurs was perfect, je kon stapvoets rijden of hem op de snelweg opvoeren zonder aarzeling of schokken.

Ik besloot in 2007 de FJR te proberen en was dol op de motorfiets. Hij ziet er goed uit zonder de zijkoffers, de ST's & BMW's zijn lelijk zonder.
De inklapbare spiegels waren voor mij een bonus, want ik heb een smalle garage.

Over het algemeen is de FJR mijn 'alles-motorfiets', je kunt in langzaam rijdend verkeer door de stad rijden of op de snelweg 150-160 mph rijden zonder problemen.
Ik moest wel een aanpassing doen aan de Gen2 FJR-gasklep om het abrupte gas terug te brengen, maar sinds ik de aanpassing heb gedaan, is alles in orde.

Als je de ST1300 leuk vindt, ga er dan voor, het was niet mijn kopje thee, sommige mensen houden niet van thee en geven de voorkeur aan koffie, sommigen houden van suiker of melk . . . . . . . . . . . . . .

#7 ·
Eens met je eens, klik Dublin.... kan de twee fietsen niet echt vergelijken, de vermogensafgifte is heel anders..... je zult de extra pk's van de FJR en het verliezen van 80-90 lbs leuk vinden.

#8 · (Edited)
Toen ik aan het zoeken was, reed ik op de st1300 en de C14, want dat was wat ik overwoog, samen met de fjr. Ik kon geen proefrit maken op een fjr, waardoor deze onderaan de lijst kwam.

De ST1300 was een prima motor, maar ik vond het gebrek aan cruise control een probleem, tijdens de proefrit reed hij prima, mooie motor, maar het was een dag van 60 graden en na 15-20 minuten op de proefrit was mijn rechterbeen gaar van de hitte, ik wilde eraf. Tel daarbij de onwil van de dealers om van de adviesprijs af te wijken als prijs, samen met het uitlaatgeluid van een vorkheftruck en ik ging verder.

De C14 was ook een prima motor, maar hij was erg topzwaar en erg hoog, ik stond erop op mijn tenen. De dealer ervan is imho gewoon de beste die me een geweldige prijs gaf, maar de nieuwe 2013 fjr met cruise was net uit. Eerlijk gezegd, als de C14 cruise had gehad, zou ik waarschijnlijk nu op een Kawasaki-forum zitten, ondanks hoe lang en topzwaar hij was.

Dus niet lang na de C14-rit ging ik naar een Classic Wing Club-bijeenkomst met een paar vrienden op mijn 86 1200 Sei wing en op de terugweg wisselde mijn maat, die een 2011 fjr had, van motor met mij en de rode 2014 motoren kwamen uit, dus ik was verslaafd...

Kortom, de St1300 is zeker meer op toer gericht, hoewel hij ook niet sportief is. De FJR is meer aan de sportkant en er is zeker een gewichtsverschil, waarbij de ST zwaarder is, maar hij heeft een veel lager zwaartepunt, dus het valt niet zo op.

#13 ·
Er is geen vergelijking. De FJR is duidelijk de superieure keuze. En iedereen die een ST1300 zou kopen in plaats van een FJR, moet niet veel van een moeder hebben gehad..... JSNS!

#14 · (Edited)
Ik stap over van een ST1300 naar de FJR. Nog niet veel kilometers op de FJR, maar mijn observaties tot nu toe... De FJR is 90 pond lichter en voelt zo aan! De ST heeft een betere windbescherming met het scherm omhoog. 2 zeer verschillende vermogensafgiften, de ST heeft een prachtige motor. Er kunnen niet veel prestatie-aanpassingen aan de ST worden gedaan, de ECU is als Fort Knox. De ST heeft een groter bereik, maar ik neem toch al een pauze ruim voor 300 mijl. De ST is heel gemakkelijk om je comfortabel bij te voelen en snel op te rijden. Onderhoud aan de FJR is veeeel gemakkelijker, de ST heeft veel vreemde service-/operationele problemen (zoals de kantelschakelaar/brandstofpomp/ECU-relaiscircuit). Om nog maar te zwijgen van die secundaire hoofdremcilinders. De FJR loopt qua functies lichtjaren voor.

• Like
Reactions: passx
#24 ·
FJR is 90 pond lichter en voelt het zo aan!
Ga je uit van het gepubliceerde gewicht of heb je beide motoren op gecertificeerde weegschalen geparkeerd? De reden dat ik het vraag is dat het gepubliceerde natte gewicht van MamaYama van ongeveer 640 lbs. lijkt . . . een beetje optimistisch te zijn. Een paar jaar geleden parkeerden een paar jongens op het "andere forum" een paar kale Series II's (ik denk een 2008 en een 2010) op gecomputeriseerde gecertificeerde weegschalen. Ze kwamen allebei uit op ongeveer 680 lbs. Trouwens, ze voerden twee sets metingen uit, een met twee weegschalen en een met een derde onder de middenbok. Maakte weinig verschil.

#15 ·
Ik had tegelijkertijd een ST1300 en een FJR. Mods op de ST waren blauwe meters, zodat ik het display kon lezen. Racetech upgrade voor en achter (sterk aanbevolen), McCruise (sweet) en een ander windscherm (zoals de meesten van ons doen op alles). Zeer capabele motorfiets om alles te doen wat je ooit zou willen doen, zelfs met alle nieuwe gadgets. Ik mis de supertank. Mijn motorfiets kookte mijn linkerbeen bij 85F en hoger. Draag gewoon een dikke broek. Klaar.

FJR is lichter. Veel gemakkelijker onderhoud zoals al gezegd. Ik ken geen enkel voertuig ter wereld dat een gemakkelijkere olie- en filterwissel heeft. Luchtfilter is ook gemakkelijk. Heb nog steeds de FJR (eerst een 08, nu 14. Ik denk dat de FJR een mooiere motorfiets is, maar dat is net zo subjectief als welke stoel je moet gebruiken. Achterste subframe is gevoelig voor het niet dragen van veel gewicht. Ik heb een Garauld-rek voor lange dagen op de motor, maar doe alleen liners en lichtgewicht spullen in de tas en heb nog nooit problemen gehad. 2016 en hoger hebben nu een versnellingsbak terugroepactie, dus alle FJR-rijders die een zesde versnelling wilden, moeten nu naar de garage en de motor ontleden door puistenknijpers.

Beide motoren hebben betrouwbare aandrijflijnen die vrij eenvoudig te onderhouden zijn, dus geen echt voordeel in de ene of de andere richting. Beide eten banden met ongeveer dezelfde snelheid. Als iemand naar me toe kwam en me vertelde dat ik maar één motorfiets mocht hebben en dat het een ST moest zijn, zou ik daar zeker mee kunnen leven.

Skooter G is misschien een beetje bevooroordeeld en hij kan met gezag over de FJR spreken. Mondo mijlen van hem op alle generaties van de FJR.

Je kunt echt niet fout gaan met beide motoren. Als Honda maar bij de ST was gebleven. Zelfs op zijn leeftijd is het nog steeds een geweldige motorfiets als je er goed voor zorgt.

En het ST-forum is misschien wel het beste.

#16 · (Edited)
Ik ben altijd al een Honda-fan geweest, mijn eerste motor was een Honda, de tweede, Honda, enzovoort. Ik heb natuurlijk nog een paar andere gehad, een Ninja, een Yamaha crossmotor, maar mijn hart ging altijd uit naar Honda. De laatste 12 jaar of zo heb ik op een Honda cruiser gereden, maar ik besloot dat ik een tourmotor wilde voor een dagelijkse pendelaar. Mijn eerste gedachte was een ST1300, aangezien mijn opa er een had en ik er een keer op reed en het voelde geweldig aan. Ik heb veel tijd besteed aan het bekijken van recensies op Youbook en het bekijken van head-to-head recensies van de ST vs. de FJR & de Concourse. De meeste eerlijke recensenten eindigden uiteindelijk met geen duidelijke "betere motor", maar gewoon een "als je X verkiest, dan is dit je motor" soort einde.

Aan het einde was wat me overtuigde van de FJR dat hij er zonder de tassen nog steeds geweldig uitziet (dat kan de ST1300 niet beweren), en de grootste reden was dat ik een FJR in mijn prijsklasse vond, in de buurt, en ze gaven me een goede deal voor mijn inruil. Echt, zo simpel. Ik heb nog steeds mijn Honda cruiser, ik ben er nog steeds dol op, maar eerlijk gezegd heb ik me nog nooit zo comfortabel gevoeld om de kilometers (op snelwegsnelheid) te verorberen als op de FJR. De ST is een geweldige motor, maar ik kan niet anders dan denken dat hij iets dichter bij Touring staat dan bij Sport. De FJR geeft je echt het beste van beide werelden, vind ik.

Mijn eerste gedachte toen ik ermee naar huis reed, was dat "ik niet zomaar een tourmotor heb gekocht, ik heb een liter motor gekocht met zadeltassen erop".

#17 · (Edited)
Grappig dat veel mensen van het ST-forum op de Super Tenere en op dat forum terecht zijn gekomen. Niet als een directe vergelijking tussen motoren, maar misschien een kwestie van leeftijd, van de rijders, niet van de motoren! Gemeenschappelijke factor is de oerbetrouwbaarheid van alle 3 motoren. Ik zou verwachten dat veel voormalige ST-bezitters op een punt in hun leven zijn gekomen dat ze zich de motorfiets kunnen veroorloven die ze willen, maar ik ken er geen die een BMW hebben genomen, ofwel RT of GS. Dus misschien is een andere gemeenschappelijke factor tussen ST- en FJR-bezitters (en Super Tenere) dat ze financieel prudent zijn. Dus financieel slim.
Morpheadama, het ST-forum is een geweldig forum, maar dit forum ook. Een andere gemeenschappelijke factor.

#18 · (Edited)
ST 1300 zonder tassen

Image

FJR zonder tassen

Image

De FJR ziet er beter uit, maar het maakte voor mij niet zoveel verschil.

Aan de andere kant, met tassen erop, zagen de tassen er meer geĂŻntegreerd uit op de ST

ST met tassen

Image

FJR met tassen

Image

Op de ST zien de tassen er ingebouwd uit. Op de FJR zien de tassen eruit alsof ze zijn toegevoegd

#19 ·
Had een gebruikte 03 ST1300 ABS gedurende 7 jaar en 101k mijl. Het had geen problemen, maar ik was klaar voor iets nieuws. Het was 2013 en het kopen van een andere ST1300 zou me dezelfde motorfiets hebben opgeleverd als de 03. Ik hield van veel dingen aan de ST, maar hier is wat ik niet leuk vond:
1. Te zwaar
2. Te veel hitte van de motor
3. Geen cruise control.
4. Vering - Achter was redelijk, maar voor had zwakke veren en te stijve, niet-progressieve demping. Het sloeg me helemaal kapot op lange interstatelijke ritten met uitzettingsvoegen.

Geen van die problemen was opgelost op de ST1300 tussen '03 en '13!

Een vriend leende me zijn 2013 FJR, en het pakte al mijn klachten aan, behalve de vering. Ik wachtte ongeveer 6 weken om te zien wat de '14 zou bieden en het had de ES-vering. Bingo! Reed er 79k mijl mee in 4 seizoenen.

In '18 stapte ik over naar een "16 Es om de 6-versnellingsbak en LED-verlichting te krijgen - weer een orde van grootte betere motorfiets. Tot nu toe 45k mijl. Krijg hem over een paar dagen terug van de terugroepactie - geen probleem.

Norm Kern

• Like
Reactions: mello dude
#20 ·
Het is jammer dat Honda de ST heeft stopgezet. Ik heb er een gereden op een open dag van een lokale Honda-dealer en vond het erg leuk. Ik vind het een geweldig uitziende motor en een geweldige motor om op te rijden, maar ik ben dan ook geen pegdragger of wegracer meer. Het was een beetje als de Camry van de sporttoerfietsen.

#26 ·
Het is jammer dat Honda de ST heeft afgeschaft. Ik heb er een gereden op een open dag van een lokale Honda-dealer en vond het erg leuk. Ik vind het een geweldig uitziende motorfiets en een geweldige motorfiets om op te rijden, maar ik ben ook geen voetsteun-sleper of wegracer meer. Het was een beetje als de Camry van de sporttoerfietsen.
Amerikaanse politiekorpsen houden van de ST. Er rijden er nog een paar rond.

Niets mis met Camry's. We hadden een '91 uit 21 jaar. Heeft mijn vrouw maar één keer in de steek gelaten: een gescheurde accu liet zuur over de massakabel lopen.

Gemeenschappelijke factor is de rotsvaste betrouwbaarheid van alle 3 de motoren. Ik verwacht dat veel voormalige ST-bezitters op een punt in hun leven zijn gekomen dat ze zich de motorfiets die ze willen financieel kunnen veroorloven, maar ik ken er geen die voor BMW zijn gegaan, ofwel RT of GS.
Toen ik op zoek was naar mijn pensioenmotor, zat een BMW in 2014 in het budget. Toen had BMW dat probleem met de achterschokdemper. Samen met de willekeurige problemen met de eindoverbrenging was de uiteindelijke discriminator de FJR-prestatie (top 5 van 6) in de Iron Butt Rally van 2013. En dat waren allemaal 2005's en 2006's.

#22 ·
Ik bedacht me net iets. Als ik me goed herinner, had de ST1300-zitting 3 instellingen voor aanpassing, in tegenstelling tot de meeste motoren met 2. Lijkt triviaal, maar ik herinner me dat ik de beste compromis kon vinden tussen rijcomfort en het met mijn voeten aan de grond kunnen komen bij een stop met die zitting.
Dat klopt en je kunt hem eigenlijk vooraan op medium zetten en achteraan laag om hem platter te maken en te voorkomen dat je naar voren in de tank glijdt.

#23 · (Edited)
Donk, je herinnerde me aan een ander “probleem” dat ik niet leuk vond aan de st1300, afgezien van de overmatige hitte op mijn rechterbeen, de dealer had de stoel achter hoog en voor laag gezet, waardoor mijn persoonlijke spullen constant tegen de tank werden gedrukt, helemaal niet comfortabel.

Ik had zeer hoge verwachtingen van de st1300 omdat ik destijds een “Honda”-man was en het irriteert me gewoon dat Honda niets heeft gedaan om de tekortkomingen bij te werken of aan te pakken, als ze dat wel hadden gedaan, had ik misschien op een ST gereden. Hetzelfde geldt voor de C14 die ook niets heeft gedaan en ook huilt dat ze niet verkopen, je hoeft geen genie te zijn om dat te bedenken.

Ik vroeg een van de Kawi US-managers waarom ze geen cruisecontrol hebben toegevoegd, waarop hij antwoordde dat ze gewoon niet verkopen, en suggereerde misschien dat ik naar hun nieuwe supercharged motorfiets zou kijken die wel cruisecontrol heeft. Ik vertelde hem dat ik geen interesse had in een sportmotorfiets omdat ik een oudere rijder ben en misschien als ze de C14 “updaten”, ze er misschien een paar zouden verkopen en het throttle-by-wire-ding is gewoon onzin omdat mijn 86 Wing cruisecontrol had met gaskabels die behoorlijk goed werkten. Niet zo goed als de fjr maar toch redelijk goed.

Gewoon dom, onlogisch denken,,,,,, een beetje zoals het kijken naar onze (in de VS) gekozen functionarissen, je vraagt je af hoe ze hun weg naar het werk hebben gevonden! Als ik naar een paar van de nieuwe motorfietsaanbiedingen kijk, vraag ik me af of ze ooit hun klanten vragen wat ze willen. Ik kijk naar de nieuwe Wing en denk gewoon WTF! Dezelfde basisomgeving als de FJR, maar dan 200 lbs zwaarder, minder opbergruimte en 10.000 dollar duurder, maar hij heeft wel veel knoppen en schakelaars. WTF!!! Rant voorbij

#25 ·
Weet je nog dat een van de motorbladen dingen deed als wegen en de motoren uit elkaar halen? Misschien Cycle of Cycle World? Dat soort rapportage zie je niet meer. Nu worden testrapporten geschreven na een rit van 100-150 mijl op een zonnige, droge, bochtige plek, waarbij een leider wordt gevolgd. Meerdere keren stoppen voor foto's en een chique lunch betaald door de fabrikant.

Niemand rapporteert hoe moeilijk onderhoud is, zoals het vervangen van olie/filter, luchtfilter, bougies of kleppen. Of passagiers de achterbank prettig vinden, of een groot aantal andere dingen waar we ons eigenlijk over afvragen bij een nieuwe motor. Vroeger had ik 6 of 7 tijdschriften, maar een paar jaar geleden werden ze allemaal hetzelfde, met dezelfde feiten en conclusies (zoals ze door de fabrikant werden verteld), zelfs in feite dezelfde bochtenfoto's van dezelfde bochten, dus liet ik ze allemaal vallen behalve Road Runner en Motorcycle Classics. Dit jaar heb ik Motorcycle Classics laten vervallen. Omdat ik in hart en nieren een toerrijder ben, geniet ik nog steeds van Road Runner en hun tourverslagen.

#28 ·
Ik heb een st1300 en vorig jaar ging de dynamo kapot, nu heb ik een olielek van de waterpomp en verbrandt hij olie uit de uitlaat, wat een heel slecht teken is. 4 maanden geleden heb ik alle koelslangen vervangen en de oude waren broos, waarschijnlijk door de hitte, dus ik was aan het kijken naar de fjr1300 op een rally.

de fjr1300 heeft alle toeters en bellen die de st-eigenaren willen: het LCD-scherm, de versnellingsindicator, de 6e versnelling, gemakkelijke olieverversing, cruise control en ik geef de voorkeur aan het geluid, geen gefluit dat de st heeft. Er zijn echter mogelijk een paar negatieve punten, voor zover ik kon zien.

Het is moeilijker om een ​​quadlock hoog boven het dashboard te monteren, zo niet onmogelijk, de linkerzak is niet diep genoeg om een ​​telefoon in te bewaren. De rechterzak is er niet omdat de accu zich op zijn plaats bevindt. Een soundbomb-hoorn zou moeilijk te plaatsen zijn vanwege de locatie van de accu. Zijkoffers lijken kleiner, twijfelachtig of ze mijn xxl-helm zullen bevatten. Het achterste subframe kan scheuren, heb ik gehoord. Voorvalbeugels die aan valbeugels zijn bevestigd, zijn niet breder dan de zijkoffers, dus zijkoffers zullen tijdens een glijpartij worden vernietigd. Ik ben met de st over een rotonde op zijn kant gegleden en heb net een nieuwe hoes gekocht. Heeft geen switchback-richtingaanwijzers in de spiegels, dit maakt de ST 's nachts enorm

Met de problemen met mijn motorfiets heb ik geluk als ik er iets voor krijg en vervelend genoeg heb ik een hele tweede set panelen en een tank die zwart gespoten worden voordat deze problemen zich voordeden. Dus nu zou ik voor een fjr1300 kunnen gaan en mijn st verliezen en de volledige geschilderde panelenset verkopen of een andere st1300 met lage kilometerstand kopen en al mijn mods overzetten en de oude voor reserveonderdelen houden en alle panelen verkopen die de nieuwe heeft en mijn vers gespoten panelen installeren. De ST kan elk gewicht aan, hij is solide.

Als ik voor een andere ST ga, zal ik waarschijnlijk de headers inpakken, want daar komt veel warmte vanaf.

#29 ·
Ik heb een st1300 en vorig jaar ging de dynamo kapot, nu heb ik een olielek van de waterpomp en verbrandt hij olie uit de uitlaat, wat een heel slecht teken is. 4 maanden geleden heb ik alle koelslangen vervangen en de oude waren broos, waarschijnlijk door de hitte, dus ik keek op een rally naar de fjr1300.

de fjr1300 heeft de toeters en bellen die de st-eigenaren willen, het LCD-dashboard, de versnellingsindicator, de 6-versnellingsbak, de eenvoudige olieverversing, de cruise control en ik geef de voorkeur aan het geluid, geen gefluit dat de st heeft. Er zijn mogelijk een paar negatieve punten, voor zover ik kon zien.

Het is moeilijker om een quadlock hoog boven het dashboard te monteren, zo niet onmogelijk, de linkerzak is niet diep genoeg om een telefoon in te bewaren. De rechterzak is er niet omdat de batterij op zijn plaats zit. De soundbomb-hoorn zou moeilijk te plaatsen zijn vanwege de batterijlocatie. De zijkoffers lijken kleiner, twijfelachtig of ze mijn xxl-helm zullen bevatten. Het achterste subframe kan scheuren, heb ik gehoord. De voorste valbeschermers die aan de valbeugels zijn bevestigd, zijn niet breder dan de zijkoffers, dus de zijkoffers zullen tijdens een glijpartij worden vernietigd. Ik heb de st over een rotonde laten glijden en net een nieuwe hoes gekocht. Heeft geen switchback-richtingaanwijzers in de spiegels, dit laat de ST er 's nachts enorm uitzien

Met de problemen met mijn motorfiets zal ik geluk hebben als ik er iets voor krijg en vervelend genoeg heb ik een hele tweede set panelen en een tank die zwart gespoten worden voordat deze problemen zich voordeden. Dus nu zou ik voor een fjr1300 kunnen gaan en mijn st verliezen en de volledig gespoten panelenset verkopen of een andere st1300 met lage kilometerstand kopen en al mijn mods overzetten en de oude voor reserveonderdelen houden en alle panelen verkopen die de nieuwe heeft en mijn vers gespoten panelen installeren. De ST kan elk gewicht aan, hij is solide.

Als ik voor een andere ST ga, zal ik waarschijnlijk de headers inpakken, want daar komt veel hitte vanaf
Eén woord: interpunctie. JS.

• Like
Reactions: FJR Flyer
#30 ·
Ik bezat een '06 ST1300 waar ik 100.000 km mee heb gereden voordat ik hem verkocht. Ik geef de voorkeur aan de FJR, betere prestaties en een beetje meer 'sportief' zoals anderen al hebben gezegd. De ST was een tank, heeft me maar één keer in de steek gelaten. Ik ben dol op mijn FJR :)