FJR Owners Forum banner

Mottobatt vs. Yuasa

11K views 11 replies 9 participants last post by  FjrjrF  
#1 ·
Heeft iemand ervaring met de Mottobatt-accu in vergelijking met de OE Yuasa?

#2 ·
Ik heb ze allebei gehad. Mijn laatste Yuasa ging minder dan 4 jaar mee in de FJR. De vorige Yuasa die ik voor mijn KZ kocht, ging niet zo lang mee, en beide kostten bijna $100. Ik was niet onder de indruk. :serious:
We hebben een Motobatt in de DRZ400 van mijn zoon geplaatst, die maakte ook geen indruk op ons.
Dat gezegd hebbende, ben ik meer onder de indruk van Chrome Battery-aanbiedingen voor soms minder dan $40 verzendkosten. Ze gaan net zo lang mee, of langer dan de duurdere batterijen die je noemt. YMMV.

Kleine truc om de FJR te starten als de startmotor hem langzaam lijkt te laten draaien. Open de gashendel iets, net genoeg om lucht langs de gasklepbladen te laten gaan om de motor sneller te laten draaien. Werkt soms prima als je niet denkt dat je hem aan de praat krijgt. :wink2:

#3 ·
Houden velen van jullie je batterij aan een druppellader wanneer deze niet in gebruik is? Waarschijnlijk niet relevant voor dit onderwerp, maar mijn Land Rover Discovery heeft veel dingen die nog werken, zelfs als hij uit staat. Ik weet niet of een moderne motorfiets dat ook zou doen, maar ik denk dat elke goed onderhouden batterij veel langer meegaat, gewoon een gedachte.

#4 ·
Ik gebruik voor het eerst een Motobatt. Ik heb hem dit jaar geĂŻnstalleerd, dus ik kan hem niet echt met iets anders vergelijken.

Wat betreft druppelladen: mijn motor staat altijd 3 of 4 maanden in een onverwarmde schuur zonder dat er iets op de accu is aangesloten en de eerste 8 jaar startte hij zonder mankeren in het voorjaar meteen, zonder dat er iets aan gedaan werd. Ik doe niet aan af en toe starten - ik parkeer hem en laat hem met rust. In jaar 10 begaf de originele accu het. Laat me je dit vragen: hoe lang staat je auto of vrachtwagen tijdens je rijseizoen, met al zijn mooie elektronische snufjes? Heb je er ooit een druppellader op aangesloten?

#5 ·
Veel internetinfo over batterijen, en ook op de site van Yuasa. Informeer uzelf over hoe batterijen werken en krijg meer dan één mening.
Er is een parasitaire stroomafname op FJR's, deze zal de batterij uiteindelijk leegmaken als deze niet op een batterij-onderhouder staat.
Russ, ik neem aan dat je hem loskoppelt voor opslag...

#8 ·
Veel internetinfo over batterijen, en ook op de site van Yuasa. Informeer uzelf over hoe batterijen werken en krijg meer dan één mening.
Er is een parasitaire stroomafname op FJR's, die de batterij uiteindelijk leegtrekt als deze niet op een batterij-onderhouder staat.
Russ, ik neem aan dat je hem loskoppelt voor opslag...
Nee, nooit. Parkeer hem, draai de sleutel om en sluit de deuren. Start in het voorjaar 3-4 maanden later altijd.

IMO, mensen zijn te veel geobsedeerd door batterijen.

#6 ·
Ik ben old school, haat elektronica in elk vervoermiddel, ja, ik heb altijd een druppellader op mijn motor en auto, de kosten van mijn autoaccu zijn $450 aus, motor $170 aus, dus ik zorg er echt voor, tot nu toe heb ik 6 jaar met de auto gedaan, en de laatste motoraccu (Yuasa) ging 5 jaar mee, dus ik denk dat ik het goed doe.

#9 ·
Mijn fietsen staan aan een druppellader als ik er niet op rijd. Groot voorstander van Japanse Yuasa's (dwz: niet de aftermarket Yuasa's). Ze gaan over het algemeen 4 of 5 jaar mee.
Mijn gebruikelijke praktijk ook. Ik geloof dat het de levensduur van batterijen verlengt om ze volledig opgeladen te houden.... AGM-batterijen zitten op 50% lading als de spanning daalt tot 12,4-12,5V. Lees je in.

#10 ·
Vreemd genoeg heb ik 7 jaar uit mijn Batteries Plus-batterij gehaald!

Ik gebruik wel een Battery Tender en ik kan bevestigen dat Texas batterijen als lunch eet!

Ik heb nog nooit zoveel autoaccu's vervangen als nadat ik naar Texas ben verhuisd! Ik haal maximaal 2 jaar uit een autoaccu! Ik gebruik ook AGM!
Vergeet een natte batterij in Texas!

Hij verdampt voordat je hem thuis hebt! LOL

#11 ·
Vreemd genoeg heb ik 7 jaar uit mijn Batteries Plus-batterij gehaald!

Ik gebruik een Battery Tender, en ik kan getuigen dat Texas batterijen als lunch opeet!

Ik heb nog nooit zoveel autoaccu's vervangen als nadat ik naar Texas ben verhuisd! Ik haal maximaal 2 jaar uit een autoaccu! Ik gebruik ook AGM!
Vergeet een natte batterij in Texas!

Hij verdampt voordat je hem mee naar huis neemt! LOL
Ja hoor skippy, hetzelfde in Florida, de hitte maakt ze gewoon regelmatig kapot.

Voor mij staat alles wat niet dagelijks wordt gebruikt op een druppellader die de batterij gedesulfureerd houdt. Ik heb zonne-opladers in mijn schuur en schuur voor mijn tractor en ZTR, heb deze zomer net de 8 jaar oude agm-batterij in mijn tractor vervangen. Ik geef de voorkeur aan Deka merk AGM's en die gaan meestal 6-10 jaar mee met een druppellader, de originele in mijn 76 Honda LTD & 77 CB750 zijn volgens mij ergens tussen de 12-15 jaar.

Ik heb nog steeds de originele Yuasa in mijn 14a, maar ik voeg eraan toe dat ik hem op een druppellader zet zodra ik hem parkeer (waarschijnlijk dood als ik er naartoe ga ��), tenminste dat doe ik.

#12 ·
Ik heb momenteel twee zitmaaiers met gebruikte motoraccu's erin. Het lijkt erop dat als de accu's niet sterk genoeg zijn om de motorfiets consequent te starten, ze prima werken in de tractoren totdat ze echt leeg zijn, waarna ik ze aflever bij de auto-onderdelenwinkel. Wat de vraag betreft, ik heb geen andere mening dan Yuasa. Ik ga meestal voor Yuasa, FJR's hebben een dunnere dan gebruikelijke accu, dus ik houd het bij de OE.