FJR Owners Forum banner

Is de FJR1300 dood? Geen 2025-model?

25K views 124 replies 34 participants last post by  Lead Slanger  
#1 ·
Vanmorgen stond er geen informatie over een jaarmodel van de FJR 1300 op de website van Yamaha. Tenminste, op mijn mobiele telefoonversie. Er is een aankondiging dat ze alle resterende wijzigingen voor de line-up van 2025 hebben aangekondigd. Dus voor mij ziet het er naar uit dat de FJR nu dood is. :eek: En dat ik het helemaal mis had over het uitbrengen van een laatste zwarte en gouden editie. Ik vind het erg teleurstellend dat Yamaha de Noord-Amerikaanse markt geen fatsoenlijk afscheid heeft kunnen geven, zoals ze dat wel deden voor de Europese en Japanse markten.

Ik hoop dat ik het mis heb en dat dit slechts een tijdelijke website-storing is.

• Like
Reactions: FJRRobert
#4 ·
In Canada gaat het verder als model 2025, maar zonder verandering.
De directie van Yamaha moet wel gek zijn als ze denken dat FJR-bezitters zullen overstappen op het Tracer 9-model.

Goed om te weten! Misschien zijn ze gewoon traag met het plaatsen van de informatie op de Amerikaanse website.

#5 ·
Ik heb net een e-mail ontvangen van Yamaha Canada met een link naar hun 2025-assortiment. De FJR staat erbij, voor $21.599 CAD, maar de Super Tenere niet.

• Like
Reactions: DesertBike
#6 ·
Wees geduldig, SkooterG, bedenk dat de rest van de wereld als eerste over de terugroepactie van de versnellingsbak hoorde, en de VS als laatste. Ze zouden de 2025 in Canada niet aankondigen zonder dat het heel Noord-Amerika betreft, mijn voorspelling!

• Like
Reactions: 2GENAE and SkooterG
#8 ·
Het interessante is dat ze de Tracer 9 van GT+ in 24 hebben veranderd in GT in 25 en als je de functies leest, worden adaptieve cruise control of adaptieve remmen niet meer vermeld. Er staat wel "wordt geleverd met standaard cruise control", niet "cruise control als standaard", wat naar mijn mening een interessante formulering is.

#9 ·
Wat interessant is, is dat ze de Tracer 9 van GT+ in 24 naar GT in 25 hebben veranderd en als je de functies leest, worden adaptieve cruise control of adaptieve remmen niet meer vermeld. Er staat wel "wordt geleverd met standaard cruise control", niet cruise control als standaard, wat voor mij een interessante formulering is.
Oké Donk, wat dacht je van een link waar je die informatie leest??!!
Ik kan dat niet vinden op de Yamaha-website.
Ik vind een Tracer 9, Tracer 9GT en Tracer 9GT+ die alleen automatische transmissie heeft.

dan

• Like
Reactions: 2GENAE
#11 · (Edited)
  • Like
Reactions: 2GENAE
#16 ·
Ik keek alleen naar de Amerikaanse site omdat die ons aangaat. Wat in de EU beschikbaar is, is weliswaar interessant, maar heeft niets te maken met wat hier beschikbaar is. Als Honda bijvoorbeeld de succesvolle NT1100 hier zou brengen, zou ik er een bezitten, maar in hun oneindige wijsheid doen ze dat niet.

#17 ·
Als je de details van de 2025 Tracer9 bekijkt en een beetje kennis hebt van eerdere modellen... dan is het in feite een GT met het nieuwe TFT-scherm dat de GT+ had, en adaptieve cruisecontrol/radarremmen en alle andere elektronische rommel ervan. Sommige elektronische dingen zijn er nog steeds, zoals de IMU, enz. Er zullen restanten in de voorraad zijn van 2023/24...

#19 ·
Bevestiging dat de FJR en Super Tenere NIET in de line-up van 2025 zullen zitten. :( Hopelijk keren ze in 2026 terug wanneer de overgebleven '23/'24 voorraad is verkocht?

• Like
Reactions: Reserector
#21 ·
Nou, oké. Ik denk dat we dat zullen interpreteren als geen FJR meer in de VS? Zeer kleine hoop voor 2026..... ondertussen is de FJR al lang verdwenen in de EU, maar hij houdt stand in Canada en Australië. Een beetje vreemd, want ik betwijfel of ze er 100 per jaar verkopen in Canada.... Ik ga uitkijken naar een 2025 en kijken wat de werkelijke bouwdatum is, voor het geval het restanten zijn (hoewel ik niet denk dat dat legaal is).

#24 · (Edited)
Mijn zelfde antwoord uit een van de andere sandboxes:

Mijn Alwetende en Krachtige kristallen bol zegt dat de FJR in zijn huidige vorm terug zal zijn voor 2026.

Ondersteuning voor mijn these:

1) In de enige twee markten waar ze de FJR hebben stopgezet; Europa in 2020 en Japan in 2022, maakten ze er een groot punt van dat het het einde van een tijdperk was en namen ze afscheid met een knal - door het 'final edition' model zwart met de gouden streep en wielen uit te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier op de Noord-Amerikaanse markt niet hetzelfde zullen doen. Deze markt was gewoon te groot en ze hebben er te veel verkocht om het gewoon te laten verdwijnen. En tot nu toe is hun enige geschiedenis om de productie in een markt te beëindigen met een groot afscheid. Het is logisch dat ze hier hetzelfde zouden doen.

2) Afgezien van die kleine voetnoot in het persbericht, hebben ze er geen melding van gemaakt. En ik lees dat nog steeds niet als permanent. De bewoording kan gemakkelijk alleen voor 2025 gelden.

3) Ze verkopen hem nog steeds in Canada en misschien Australië (Australische website toont MY24 model). En misschien andere markten? Ik weet het niet. Maar aangezien ze hem nog steeds produceren voor 2025 in sommige markten, is het gemakkelijk genoeg om hem in 2026 weer te produceren. De toeleveringsketens met alle grote en 2e en 3e tier leveranciers gaan nog steeds door voor 2025.

4) Als je zoals ik was en geen leven hebt en onnodige uren besteedt aan het bekijken van advertenties op Craigslist, FB Marketplace en CycleTrader, dan zou je weten dat er nog steeds veel onverkochte 2023 en 2024 FJR's zijn. Gezien de economie daarvan voor Yamaha en hun dealers, is het logisch dat ze gewoon een jaar van productie overslaan. Laat die onverkochte voorraad voldoen aan de beperkte vraag en laat hem verkopen en van de vloer van de dealer af. Produceer hem opnieuw als er geen overvloed aan voorraad meer is.

Dus ik ben vrij zeker van mijn voorspelling dat de FJR terug zal zijn voor 2026. Het zal interessant zijn om te zien of het het aangekondigde 'Final Year' zal zijn met een groot afscheid en de speciale Black and Gold editie.........

#26 ·
Kom net van mijn lokale Yamaha / Kaw dealer. Hij zei dat Moeder Yamaha hem vertelde dat hij geen 2025 FJR kan bestellen. De FJR is nu klaar op de Amerikaanse markt voor 2025. Het lijkt erop dat er geen nieuwe FJR's meer zullen zijn. Dus houd die van jou, hij kan in de toekomst iets waard zijn....... of misschien ook niet. Hij zei wel dat de nieuwe Kaw Versys 1100 SE beschikbaar zal zijn. Ziet er hetzelfde uit als de V1K, maar is iets meer geboord / geslagen. Ik denk dat ik ze allebei zal houden.

#40 ·
Dus houd die van jou, het is misschien iets waard in de toekomst....... of misschien ook niet.
De gebruikte en gewijzigde* R6-fietsen zijn al een hele tijd ruim boven de adviesprijs en worden steeds erger. De zeldzame kleuren leveren veel meer op.

* als koper, gewijzigd = misbruikt (voor mij) blijf met je poten van de uitlaat, inlaat en al het andere af dat je wilt verpesten 😛

#28 ·
Eén ding is wel duidelijk: de fabrikanten lijken de motorinhoud te verkleinen. Of dit nu te wijten is aan de economie van de fabriek (bouw) of aan de naleving van de Euro-emissienormen... of gewoon minder geld in de zakken van de kopers... Wie maakt er nog motoren van een liter of meer? Ik denk dat je nog steeds de Gold Wing hebt, toch? Misschien de BMW zes? Het lijkt erop dat KTM met hun 1290-serie momenteel in de problemen zit (ik gok dat ze binnenkort 100% Chinees zullen worden). Waaahh! Ik heb mijn Big Bore-motoren nodig!

#33 ·
  • Haha
Reactions: chazglenn3
#35 ·
De waarheid is dat zwart en goud er goed uitzien. Maar ik heb een paar zwarte fietsen gehad en ze laten elk vuiltje zien. Ze moeten na elke rit in bad. Ik ben nu oud en chagrijnig, dus mijn dwang om het schoon te houden is verdwenen.

#36 ·
De waarheid is dat het zwart en goud er goed uitziet. Maar ik heb een paar zwarte motoren gehad en ze laten elk vuiltje zien. Ze moeten na elke rit in bad. Ik ben nu oud en chagrijnig, dus mijn dwang om het schoon te houden is verdwenen.
Mijn truck is zwart en ik HAAT hem. Ik heb hem alleen gekocht omdat het de laatste 2018 was die tegen het einde van dat jaar beschikbaar was met de opties die ik wilde, en ik kreeg $13.000 korting.
Anders was mijn laatste zwarte voertuig een 1990. Daarna zei ik nooit meer.
Ik ben veel te lui om een zwart voertuig te bezitten 😆

#38 ·