FJR Owners Forum banner

Wymiana uszczelki widelca nie powiodła się

26K views 64 replies 17 participants last post by  Reserector  
#1 ·
Cześć wszystkim motocyklistom.
Kupiłem FJR1300 z 2012 roku z przebiegiem 7400 mil pod koniec maja i w momencie zakupu zauważyłem, że prawy uszczelniacz widelca trochę przeciekał. 2000 mil później próbuję zrobić swoją pierwszą wymianę uszczelniacza widelca i napotkałem problem.
Załadowałem nowy uszczelniacz do widelca i zeszłej nocy o 1 w nocy, kiedy próbowałem go osadzić, zauważyłem, że rura widelca się zablokowała i nie chce się ruszyć. Próbowałem go zwolnić przez około godzinę, w tym używając lewarka i kawałka drewna, aby spróbować go wypchnąć, ale bezskutecznie.
Czy ktoś ma jakieś wskazówki, jak to naprawić, zanim spowoduję zbyt duże, kosztowne uszkodzenia?
Dzięki z góry!
 

Attachments

#2 ·
Przepraszam, Cam, jeszcze nie rozebrałem swojego...

To jest dla mnie projekt "Zimowy".
 
#3 ·
Dziś wieczorem nie mogę patrzeć na twoje zdjęcie....... Jestem trochę zdezorientowany... masz już nową uszczelkę i widelce zablokowane? Powinno się to zdarzyć tylko wtedy, gdy rozsuwałeś je młotkiem ślizgowym... o to chodzi.....

Środkowy tuleja musi zostać wyjęty razem z dolnym tulejem podczas rozsuwania go młotkiem ślizgowym. Ta część jest łatwa. Górny tuleja jest dopasowany na wcisk, czego nie widziałem w innych motocyklach, i trudno go wyjąć (wraz ze starą uszczelką).... więc MUSISZ (przynajmniej bardzo zalecane) podgrzać dolną rurę widelca w obszarze górnego tuleja, aby ją rozszerzyć lub pomóc poluzować połączenie, a następnie wysunąć ją młotkiem ślizgowym.

Problem polega na tym, że dolny tuleja o mniejszej średnicy może wejść do środkowego tuleja i rozszerzyć go do punktu zablokowania wewnątrz rury.

Co teraz.... DUŻY GUMOWY młotek i uderzyć rurę widelca z powrotem w dół lub włożyć ją do prasy hydraulicznej. Wszystko po to, aby nie uszkodzić rury widelca na górnym końcu (stąd DUŻY GUMOWY młotek). Może być konieczne powtórzenie.....

Jeśli więc masz już nową uszczelkę i jeśli dolny tuleja w jakiś sposób zablokował się ponownie w środkowym tuleju (nie powinno być powodu, aby wsuwać tę rurę z powrotem do góry, więc tego nie rozumiem), będziesz musiał uderzyć rurę widelca z powrotem.

Istnieje szansa, że środkowy i/lub dolny tuleja jest teraz uszkodzony (przez dolny tuleja) i powinieneś teraz powtórzyć usunięcie górnego tuleja i uszczelki, wszystko wymienić i ponownie złożyć. Powinieneś być w stanie ponownie użyć górnego tuleja i uszczelki.

Całą pracę przy widelcach wykonuję z widelcami zamocowanymi poziomo w dobrym imadle. Idealne wyrównanie podczas rozsuwania młotkiem ślizgowym przyczynia się do tego blokowania... staraj się nie być idealnie wyrównanym....... i nie martw się, nie jesteś jedyny......
Debatowano nad pominięciem środkowego tuleja, ponieważ jego funkcja jest wątpliwa (Gen 1 nigdy go nie miał). Zostawiam to tobie.
 
  • Like
Reactions: CollingsBob
#5 ·
No cóż.... DUŻY GUMOWY młotek i wbić rurę widelca z powrotem w dół lub włożyć ją do prasy hydraulicznej. Wszystko po to, aby nie uszkodzić rury widelca na górnym końcu (stąd DUŻY GUMOWY młotek).
Dokładnie w tym miejscu jestem. Po raz pierwszy robię uszczelki widelca i obejrzałem wszystkie dostępne filmy z UTube. Dotarłem do momentu, w którym próbowałem użyć wewnętrznej rury widelca jako "młota ślizgowego", aby uszczelka wyszła. Teraz wewnętrzna rura jest MOCNO zablokowana w rurze zewnętrznej. Uderzałem w nią tak mocno, jak tylko mogłem, moim największym gumowym młotkiem, ale nie chce się ruszyć. Pomijając podgrzewanie zewnętrznej rury, czy są jakieś inne triki, aby to zrobić?

Czy użycie wewnętrznej rury do wybicia uszczelki widelca to właściwy sposób?
Nie mam prasy, żeby to zrobić tak, jak jest napisane w FSM (plus, wydaje się to ogromną stratą oleju).

Dzięki z góry.
Alex
 
#6 ·
Gdybym to był ja. Ponownie zamontowałbym korek widelca. Następnie założyłbym na niego nasadkę pasującą do korka i uderzyłbym w nią dużym młotkiem.
 
  • Like
Reactions: Whooshka
#7 ·
No cóż, do cholery..... musisz jakoś włożyć tę rurę z powrotem. Czy masz grubą gumową matę, taką jak mata dla koni lub kawałek taśmy przenośnikowej, którą mógłbyś położyć na podłodze, odwrócić widelec do góry nogami i zamiast tego uderzać młotkiem w dolny koniec? Jeśli to się nie uda, znajdź jakoś kogoś z prasą? A co z deską 2x4 podpartą pod solidnym stołem warsztatowym (lub nawet kolejną deską 2x4 przykręconą do ściany), dociskającą widelec długą deską 2x4 jako dźwignią......

Podgrzewanie niewiele tu pomoże, dolna tuleja jest zablokowana w środkowej tulei, powodując klin, gdy uderzy w górną tuleję....

Nakładamy ciepło na górny obszar tulei, zanim spróbujemy użyć młotka ślizgowego, pomoże to uszczelce i górnej tulei łatwiej się poluzować. Więc jak już wszystko wróci do normy, pamiętaj, aby podgrzać górną rurę (najpierw zdejmij osłonę przed owadami).

Edytuj dodaj - Wahałbym się przed założeniem nakrętki widelca.... nie chcę uszkodzić regulatora odbicia.
 
#8 ·
Osobiście bardziej martwiłbym się wygięciem końca rury widelca niż uszkodzeniem regulatora, który jest chroniony przez gniazdo.
 
#10 ·
Po prostu uważaj, uderzając w górę deską 2x4. Dość łatwo jest uszkodzić rurę lub zepsuć gwinty, jeśli nie ma nic, co stabilizuje rurę.
 
  • Like
Reactions: dankly1
#11 · (Edited)
Zdaję sobie sprawę, że to stary post, mam nadzieję, że do tej pory rozwiązałeś ten problem. Dla przyszłych odniesień, oto co zrobiłem. Miałem ten sam problem podczas wymiany uszczelek. Jedna noga widelca nie chciała współpracować. Zrobiłem tak, że położyłem gruby karton na betonowej podłodze i trzymałem górną rurę w dłoniach i delikatnie, ale mocno odbijałem/uderzałem dolną rurą widelca o kartonową betonową podłogę. Miałem szczęście, że zablokowane rury poluzowały się po zaledwie kilku uderzeniach. Uważaj, aby nie uszkodzić dolnej rury. Mam nadzieję, że to ma sens.
 
#13 ·
Niedawno miałem coś podobnego, kiedy próbowałem rozłożyć moje widelce. Skończyło się na ponownym złożeniu widelca z litrem lub dwoma oleju w środku i użyciu prasy do wypchnięcia uszczelniacza olejowego. Kiedy uszczelniacz był już na zewnątrz, zobaczyłem, że górna tuleja próbuje wyjść krzywo i się blokuje. Osadziłem ponownie górną tuleję kilkoma lekkimi uderzeniami śrubokręta i młotka. Potem rozłożyło się to dwoma przesunięciami.
 
#14 ·
Niestety, rzeczywistość jest taka, że tuleje są uszkodzone przez młotek bezwładnościowy... Bardzo prawdopodobne, że dolna jest i tak zużyta, jeśli masz na liczniku ~30 tys. km. Będziesz potrzebować specjalnego narzędzia (lub zrobić je samemu), aby osadzić środkową tuleję... albo po prostu ją pominąć, jak niektórzy zrobili (i Traxxion też).
 
  • Like
Reactions: Oldjeep
#15 ·
Gdyby nie zostało uszkodzone przez uderzanie w moją zjeżdżalnię, na pewno zostałoby uszkodzone przez cokolwiek, co zablokowało widelec.
 
#16 ·
Nie wiem, co teraz zrobić. Trzymając dętkę i uderzając spodem widelca o ziemię, sprawiłem, że dętka zsunęła się o kilka cali. Ale wciąż tkwi! Jakkolwiek tuleje są tam zablokowane, nie ruszą się w żadną stronę bez dużej siły. FML!

Jedyne, co przychodzi mi do głowy, to walić w dolną rurę od góry, aż w końcu wszystko się poluzuje lub coś się zepsuje. Myślę o młocie pneumatycznym lub dużym przebijaku i młocie. Oczywiście, prawy widelec nie jest już dostępny, więc myślę, że jeśli uda mi się go rozebrać, będę musiał po prostu wymienić uszkodzone części. Jeśli uszkodzę rurę wewnętrzną i zewnętrzną, stracę około $600 450 $, aby ponownie zbudować udo widelca.

Czy są jakieś inne opcje? Czy są jakieś miejsca, które sprzedają ulepszone, kompletne nogi widelca? Po prostu nie wiem. :cry::mad:
 
#17 ·
Jeszcze raz. Załóż z powrotem nasadkę. Załóż nasadkę na dużą nakrętkę nasadki. Uderz w nią torebką. (Lub młotkiem) Nie uderzaj niczym w górną część tuby.
 
#21 ·
Jeszcze raz. Załóż z powrotem nakrętkę. Załóż nasadkę na dużą część nakrętki. Uderz w nią torebką. (Lub młotkiem)
Nie uderzaj niczym w górną część rury.
Trzymanie dętki i uderzanie dnem opony zewnętrznej o kilka warstw dywanu na ziemi działa, aby ją skompresować. Po prostu nie jestem pewien, czy dalsze kompresowanie zaprowadzi mnie gdziekolwiek.
 
#18 ·
Miejsce osadzenia środkowego tulei znajduje się we wnęce i jest kilka cali poniżej górnej tulei.... kiedy już dotrzesz do tego miejsca, środkowa tuleja powinna się "rozszerzyć"/osadzić w rowku, a następnie kontynuuj uderzanie młotkiem, aż dolna tuleja uwolni się ze środkowej tulei. Spróbowałbym jeszcze raz lub dwa........ informuj nas na bieżąco.
 
#20 ·
Miejsce osadzenia środkowego tulei znajduje się we wnęce i jest kilka cali poniżej górnej tulei.... kiedy już dotrzesz do tego miejsca, środkowa tuleja powinna się "rozszerzyć"/osadzić w rowku, a następnie kontynuuj młotkowanie, aż dolna tuleja uwolni się ze środkowej tulei. Spróbowałbym jeszcze raz lub dwa........ informuj nas na bieżąco.
Już skompresowałem to o około 6 cali. Czy to powinno się już wydarzyć? A może powinienem kontynuować?
 
#22 ·
. zależy od tego, co się zacięło. Jeśli środek zaciął się na dole, powinien się częściowo zwolnić. Jeśli w jakiś sposób jedna z tulei się zablokowała, to kto wie, co będzie potrzebne, żeby ją poluzować.
 
#23 ·
Teraz nie mogę tego wsunąć ani wysunąć. Myślę, że jedyną opcją może być wywiercenie otworów w dętce i przymocowanie do niej łańcucha. Następnie mógłbym przymocować łańcuchem oś do podstawy mojego podnośnika silnika i użyć podnośnika, aby ją rozdzielić. Wydaje się bardzo prawdopodobne, że uszkodzi to również zewnętrzną rurę, ale może będę miał szczęście i uda mi się ją ponownie wykorzystać. Nowa dętka i tuleje kosztowałyby około 200 dolarów.
 
#24 ·
Mogę ci powiedzieć, że już tam byłem..... po pierwsze, 6" może nie wystarczyć, dodaj jeszcze cal, żeby się upewnić....... Nie wierć otworów.... zobacz moje zdjęcia aluminiowych bloków V, gdzie użyłem pręta gwintowanego jako imadła. Umieść bloki V po obu stronach rury i dokręć pręty gwintowane, aby zacisnąć rurę. Utrzyma okrągłą rurę bez jej uszkodzenia. Następnie użyj swojej osi w jej miejscu w otworze na oś, zakotwicz rzecz i pociągnij za bloki V lub odwrotnie. Umieść bloki V na górnej części rury, gdzie nie będzie to miało znaczenia.... tj. powyżej miejsca, gdzie zaciska się dolny potrójny zacisk... Moje bloki V są aluminiowe i będą się zginać, więc chwycą tę rurę...... Są one produkowane w Kanadzie, więc będziesz musiał poszukać źródła czegoś podobnego, odpowiedniego do rury 48 mm....
 
  • Like
Reactions: dan cooper
#25 ·
Dodam..... górna tuleja jest dopasowana na wcisk i może być bardzo trudna do usunięcia, nawet jeśli wszystko współgrało. Obszar dolnej rury, w którym znajduje się górna tuleja, musi być w tym miejscu rozgrzany do temperatury zbyt wysokiej, aby można było go dotknąć. Aluminium rozszerzy się trochę, a następnie działaj szybko....

Ale jeśli w tym momencie nie jesteś w stanie odłączyć dolnej tulei od środkowej tulei, to Houston, mamy trudną sytuację tylko z tym, podwój swój ból. Jeśli najpierw podgrzejesz dolną aluminiową rurę, w której teraz jesteś (15 cm w dół), to MOŻE pozwolić środkowej tulei przesunąć się trochę lepiej. Zatrzask dla środkowej tulei nie jest zbyt głęboki, mogłeś zejść poniżej niego, nie wiem, dlatego powiedziałem, żeby iść 18 cm, żeby się upewnić. Nie ma potrzeby iść dalej, ani nie chcesz tego robić.

Jeśli uda ci się dotrzeć do górnej tulei, zatrzymaj się, pozwól rzeczom ostygnąć.... następnie rozgrzej wspomniany górny obszar ładnie i gorąco, aby się poparzyć palce... ale do cholery, nie roztop aluminium. Używam palnika propanowego przez około 30-40 sekund dookoła.
 
#26 ·
  • Like
Reactions: 2GENAE
#27 ·
Sukces!!!

Widziałem, czego użyłeś, Ray, i zbudowałem coś podobnego ze rzeczy, które miałem pod ręką.

Image


Image


Image


Skończyło się na tym, że musiałem użyć tego pokręconego bałaganu z łańcucha, śrub i aluminiowych prętów, żeby to chwyciło. Żadnych uszkodzeń na żadnej z rur!

Image


Z odrobiną ciepła wyjąłem górną tuleję bez większych problemów. Dolna tuleja jest do niczego.

Teraz pytanie brzmi...czy włożyć środkową tuleję z powrotem, czy pominąć ją? Zazwyczaj skłaniam się ku zaufaniu inżynierom i wkładaniu rzeczy z powrotem tak, jak je zaprojektowali, ale jeśli znów spowoduje to takie problemy, to nie wiem. Co wy na to?

Dziękuję wszystkim za pomoc, zwłaszcza Rayowi. I dziękuję za odradzenie mi wiercenia dziury w mojej rurze.

Na zdrowie
Alex
 
#28 ·
Jeśli ponownie zainstalujesz, potrzebujesz kawałka rury wydechowej o średnicy wewnętrznej 1-7/8" (10" wystarczy) z usuniętym szwem po wewnętrznej stronie lub mosiężnej rury szynowej o średnicy zewnętrznej 2". Z zainstalowanym nowym dolnym tulejem (smarować olejem do widelców) zainstaluj rurę widelca. Przesuń nowy środkowy tuleję na rurę widelca, a następnie "narzędzie" i możesz użyć jednej z dużych podkładek (kup jedną na zapas) i docisnąć ją kawałkiem rury PVC lub ABS o średnicy 2" (twój przyszły sterownik uszczelki). Zainstaluj górny tuleję i dużą podkładkę, a następnie nasmaruj ID i OD uszczelki, wbijając ją za pomocą tej zapasowej podkładki...
 
#61 ·
Cieszę się, że ta część się skończyła!! Dolna część wchodzi do środkowej i tym samym uszkadza obie. Zobaczysz uszkodzenia na teflonie. Górna może być jak nowa, ponieważ nie widać na niej dużego zużycia.

Podpowiedź na następny raz podczas młotkowania poślizgowego... ciepło i nie próbuj utrzymywać wszystkiego w idealnym ustawieniu podczas młotkowania poślizgowego.

To twoja opcja, aby wymienić środkowy tuleję. Widły Gen1 mają identyczną konstrukcję, z wyjątkiem środkowego tulei. Traxxion, GP i inni nie instalują go, gdy przeprowadzają modernizacje widelców do wkładów. Zazwyczaj się zgadzam, inżynierowie umieścili go tam z jakiegoś powodu... jednak pomyśl o tym. ID środkowego tulei jest takie samo jak chromowanej rury widelca podczas instalacji, a następnie rozszerza się, gdy wchodzi do rowka w dolnej rurze... choć małe, to jest luz do chromowanej rury widelca. Co tak naprawdę robi? FJR to jedyny motocykl, jaki znam z takim ustawieniem.

Jeśli ponownie instalujesz, potrzebujesz rury wydechowej o średnicy wewnętrznej 1-7/8" (10" wystarczy) z usuniętym szwem po wewnętrznej stronie lub mosiężnej rury szynowej o średnicy zewnętrznej 2". Z zainstalowanym nowym dolnym tuleją (smaruj olejem do widelców) zainstaluj rurę widelca. Przesuń nowy środkowy tuleję na rurę widelca, a następnie "narzędzie" i możesz użyć jednej z dużych podkładek (kup jedną na zapas) i docisnąć ją kawałkiem rury PVC lub ABS o średnicy 2" (twój przyszły sterownik uszczelki). Zainstaluj górny tuleję i dużą podkładkę, a następnie nasmaruj ID i OD uszczelki, wbijając ją za pomocą tej zapasowej podkładki...
Pytanie: czy instaluję dużą podkładkę na górze uszczelki olejowej? Instrukcja mówi, aby zainstalować uszczelkę olejową, a następnie podkładkę, wbić uszczelkę za pomocą narzędzia, a następnie USUNĄĆ podkładkę. ??

z góry dziękuję.
 
#29 ·
W uzupełnieniu do postu RaYzermana. Narzędzia domowej roboty do montażu uszczelnień i tulei
 

Attachments

#30 ·
Dodając do postu RaYzermana. Narzędzia domowej roboty do montażu uszczelnień i tulei
Dziękuję Chuck!

Oto moje następne pytanie. Instrukcje z sprężyn Sonic, które instaluję, mówią, aby zmierzyć poziom oleju w widelcach bez sprężyn. Na prawej goleni sprężyna jest uwięziona wewnątrz wkładu, który jest przykręcony od dołu. Czy powinienem zawracać sobie głowę mierzeniem poziomu oleju, czy po prostu wlać odpowiednią ilość oleju z FSM?