FJR Owners Forum banner

FJR Topsnelheid

2 reading
142K views 118 replies 68 participants last post by  northsouth  
#1 ·
Ik zou graag willen weten of iemand van jullie de kans heeft gehad om met zijn FJR de topsnelheid te halen. Zo ja, wat was die snelheid dan? Of ken je iemand die dat gedaan heeft? Ik heb gehoord dat de FJR snelheden van meer dan 150 mph kan halen, maar ik weet niet of ik het lef zou hebben om hem zo hoog op te voeren, als ik de kans kreeg.

Gewoon nieuwsgierig.

#2 ·
Ik heb de mijne op het *euh* circuit tot boven de 130 gebracht en zat nog niet eens in de buurt van de rode lijn. Ik denk dat 155+ binnen het bereik van de mogelijkheden ligt. Niet dat ik het ergens anders zou aanraden dan op een circuit met volledig medisch personeel beschikbaar, en contant geld op zak om de FJR volledig te vervangen als deze bij die snelheden zou crashen.

#98 ·
Ik heb de mijne op het *ehm* circuit tot boven de 130 gebracht en zat nog niet eens in de buurt van de rode lijn. Ik denk dat 155+ binnen het bereik van de mogelijkheden ligt. Niet dat ik het ergens anders zou aanraden dan op een circuit met volledig medisch personeel beschikbaar, en contant geld op zak om de FJR volledig te vervangen als deze bij die snelheden zou crashen.
En misschien wel elk bot in je lichaam :surprise:

#4 ·
Met tassen erop, op een afgesloten parcours, koel weer, bereikte de motorfiets een impasse met de atmosfeer bij ongeveer 153 mph. Dat is met een gecorrigeerde snelheidsmeter, dus een ongecorrigeerde snelheidsmeter zou misschien 160 mph hebben aangegeven. Dat is instoppen en wijd open houden. De motorfiets doet niets geks... verbruikt gewoon veel brandstof terwijl hij wijd open wordt gehouden met die snelheid.

#5 ·
De snelste die ik de mijne heb gehad, tassen erop & CeeBailey +2+2 voorruit helemaal omhoog, was 145 aangegeven, 137 gps. Het steeg nog steeds langzaam, maar ik had snel geen landingsbaan meer.

#8 ·
LS: Als iemand die af en toe zijn brood verdiende met windtunneltesten, zou ik het geweldig hebben gevonden als je nog een run had gemaakt zonder de tassen om het snelheidsverschil te kwantificeren.

Om verder te gaan op je opmerking over de brandstofstroom, zou ik gefascineerd zijn om te zien wat een gen III momentane kilometerstand aangeeft bij die snelheden. De benodigde kracht, en dus de brandstofstroom, is min of meer evenredig met de derde macht van de snelheid. Dus in vergelijking met cruisen met 60 mph is de benodigde kracht bij 153 mph twintig keer groter. Als het brandstofverbruik bij 60 mph ongeveer 50 mpg is, is het bij 153 mph waarschijnlijk ongeveer 2,5 (!) mpg.

Veilig rijden,
Bob Stewart

#53 · (Edited)
LS: Als iemand die af en toe zijn brood verdiende met windtunneltesten, had ik het geweldig gevonden als je nog een run had gemaakt zonder de tassen om het snelheidsverschil te kwantificeren.

Om uw opmerking over de brandstofstroom te volgen, zou ik gefascineerd zijn om te zien wat een gen III momentane kilometerstand aangeeft bij die snelheden. Het benodigde vermogen, en dus de brandstofstroom, is min of meer evenredig met de derde macht van de snelheid. Dus in vergelijking met cruisen met 60 mph is het benodigde vermogen bij 153 mph twintig keer groter. Als het brandstofverbruik bij 60 mph ongeveer 50 mpg is, is het bij 153 waarschijnlijk ongeveer 2,5 (!) mpg.

Rijd veilig,
Bob Stewart
Interessante draad. Ik denk niet dat ik een Vmax op mijn FJR zal proberen als ik hem krijg, maar bij de Reno Air Races is vermogen BELANGRIJK, maar aerodynamica ook. Hetzelfde vliegtuig zal verschillende snelheden halen, afhankelijk van de dichtheidshoogte van de racebaan op een bepaalde dag.... Ik vraag me af wat een volledig aerodynamisch gestroomlijnde FJR zou doen...en wat de MPG is van een F-4 op naverbrander! Probeer dit niet thuis...

En onthoud, ethanolbrandstoffen lopen heter in de verbrandingskamers, en je wilt geen zuiger verbranden of een staaf breken...slechte juju...

#9 ·
Op een lege "track" in Wyoming in juni, geen tassen, 90+ kg volledig uitgeruste rijder, Yamaha Touring Windscreen ongeveer halverwege omhoog, haalde ik 154 op de snelheidsmeter, wat 150 op gps was, en meer kon ze niet geven.

• Like
Reactions: AdamD
#10 ·
a031363:

Bedankt voor het extra datapunt. Mijn nerd-zelf vindt het interessant dat je ongeveer dezelfde top bereikte in Wyoming als anderen op lagere hoogtes. De hoogte en de verminderde luchtdichtheid werken beide kanten op; enerzijds ontwikkelt de motor daar minder vermogen, maar anderzijds wordt de weerstand in de minder dichte lucht ook verminderd. Ze lijken elkaar ongeveer op te heffen, maar met als neveneffect dat het ontwikkelen van minder vermogen zich vertaalt in minder brandstofstroom die nodig is. Mijn snelle berekening zegt dat als deze toestand op zeeniveau 2,5 mpg opleverde, je daar misschien ongeveer 3,3 mpg hebt gehaald.

Bob S.

#11 ·
Ik kan niet met mijn FJR praten, want alles boven de 100 begint een beetje te wiebelen. Ja, dat moet nagekeken worden. Bovendien heb ik sinds 1986 geen boete meer gehad (serieus) en wil ik mijn reeks niet verbreken.

Maar op Birmingham's I-459 op een schitterende zomerdag in 1989 heb ik mijn '86 FJ1200 op een "aangegeven" 155 mph gekregen. Dat was goed genoeg voor mij. Geen behoefte om het opnieuw te doen.

Ik ben echter wel bezig geweest met kleine power wheelies op de FJR. :wink2:

• Like
Reactions: AdamD
#12 ·
Ik kan niet met mijn FJR praten, want alles boven de 100 begint een beetje te wiebelen. Ja, dat moet nagekeken worden. Bovendien heb ik sinds 1986 geen boete meer gehad (serieus) en wil ik mijn reeks niet verbreken.

Maar op Birmingham's I-459 op een schitterende zomerdag in 1989 heb ik mijn '86 FJ1200 op een "aangegeven" 155 mph gekregen. Dat was goed genoeg voor mij. Geen behoefte om het opnieuw te doen.

Ik ben echter wel bezig geweest met kleine power wheelies op de FJR. :wink2:
I43 in de buurt van Mukwonago, WI, kreeg mijn 84 FJ1100 op 145 aangegeven en het geluid van de wind op mijn helm was oorverdovend... Maar wel leuk...

#16 ·
Ik had de mijne tot 140 op de snelweg, toen bedacht ik me dat ik me midden in de middle of nowhere bevond als ik werd aangehouden en deze motorfiets in beslag werd genomen, dan is het een lange wandeling naar huis, dus ik vertraagde tot 75 en zette de cruise control aan. Tassen erop, voorruit naar beneden, niet helemaal weggestopt maar voorovergebogen 200+ rijder. Had nog een paar K over op de toerenteller.

• Like
Reactions: Caddy425
#20 ·
Ik heb 161 aangegeven gezien, de werkelijke snelheid weet ik niet. Ik zat erin en de motor was erg stabiel! Ik weet niet zeker wie zou proberen een topsnelheid te halen zonder "in de bel" te komen. De wind zal bij deze snelheid proberen je van de motor te rukken, alsof je lichaam en hoofd een zeil zijn! Motoren zijn ongeveer zo aerodynamisch als de zijkant van een schuur, waarom zou je het dan nog erger maken met je hoofd en lichaam?

#21 ·
Ik heb 161 gezien, de werkelijke snelheid weet ik niet. Ik zat ondergedoken en de motor was erg stabiel! Ik weet niet zeker wie een topsnelheid zou proberen te halen zonder "in de bel" te komen. De wind zal bij deze snelheid proberen je van de motor te rukken, alsof je lichaam en hoofd een zeil zijn! Motoren zijn ongeveer zo aerodynamisch als de zijkant van een schuur, waarom zou je het dan nog erger maken met je hoofd en lichaam?
Jij en HappyTrails brengen een goed punt naar voren. Op een gegeven moment wordt het riskant om alleen al je hoofd op te heffen.

#28 ·
Volgeladen met zijkoffers, topkoffer, tail pack, tanktas en Yamaha touring scherm had ik vorig jaar 140 op de teller in Duitsland (geen snelheidslimieten op de Autobahn) voordat het begon te wiebelen en ik het opgaf!

#32 ·
Ik ben 110 geweest op de wijd open interstates van Idaho en Utah. De aangegeven maximumsnelheid is 85.
Volgens mijn Rever-app heb ik afgelopen zaterdag (12/9) 110 MPH gehaald. Het was maar een korte afstand, en ik merkte het nauwelijks omdat deze motorfiets ZO SOEPEL is!!

#31 ·
misschien moet ik conservatiever zijn, maar de "sweet spot" van deze fiets is 90, en ik rijd er regelmatig in die range... de kilometers verdwijnen gewoon... Ik kan niet meer onder de indruk zijn... zou ik dat niet moeten zijn?
Ik denk dat je gelijk hebt over de sweet spot van ongeveer 90. Als ik over de weg cruise en naar de toerenteller kijk, blijf ik denken dat dit ding wacht tot ik het wakker maak en de paarden loslaat. Dat is grotendeels de reden waarom ik oorspronkelijk de vraag over de top eind stelde. Ik heb niet de zenuwen om het te vinden, maar ik denk dat het heel ver weg is.

#34 ·
Ik had mijn FJR tot 130 mph en dat was alles wat ik wilde. Ik heb hem voor een goede prijs verkocht en was op zoek naar een andere. Onderweg kwam ik een geweldige deal voor een Concours tegen. Ik wilde geen Concours, maar het was een heel goede deal. Ik heb hem tot 130 mph opgetrokken, en dat was alles wat ik wilde en hij reed net zo mooi als de FJR. Maar de Concours heeft geen laag vermogen en daar zit al het plezier. Ik mis de trekkracht van de FJR in het lage toerengebied. Ik zal deze Connie niet lang houden.

#37 ·
Ik ben in NJ en zo ongeveer ELKE snelweg in het noordoosten is van twijfelachtige integriteit. Ik ga niet met meer dan 160 km/u over waardeloze wegen scheuren. Dat is niet waarom ik motorrijd. Natuurlijk, de FJR kan 240 km/u, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik heb hem gekocht omdat het een sporttoermotor was die gemaakt was om over de snelweg te scheuren, maar toch met genoeg wendbaarheid om ook op binnenwegen te rijden.

Ik ben dit jaar 36, rijd sinds 2007 toen ik 28 was. Toen was het alleen mijn nighthawk, en dat was het tot vorig jaar. Ik rijd graag en ben graag comfortabel, in de open lucht. Mijn armen uit mijn kom laten trekken, maakt geen deel uit van de aantrekkingskracht.

Ik zou voor een cruiser zijn gegaan, maar ik HAAT die rijpositie.