FJR Owners Forum banner

2008 FJR AE (przesunięcie elektryczne) Problemy YCC-S Kod Sh__15

406 views 8 replies 2 participants last post by  kapusale  
#1 · (Edited)
Witaj,

czytam dyskusje na tych forach od kilku lat i w końcu postanowiłem założyć konto po napotkaniu problemu, którego nie mogę rozwiązać ani znaleźć o nim żadnych informacji.

Zasadniczo śledziłem tykający dźwięk w moim FJR 1300 AE z 2008 roku i ostatecznie sprawdziłem luzy zaworowe. (Wszystkie luzy mieściły się w specyfikacji przy przebiegu ponad 83 000 mil).

Po ponownym złożeniu wszystkiego, wybrałem się na krótką przejażdżkę, a następnie zacząłem mieć problemy z biegiem i reakcją dźwigni zmiany biegów oraz pedału zmiany biegów.

Udało mi się wrzucić drugi bieg i dojechać do domu, a następnie zatrzymałem się, ponieważ nie mogłem wrzucić biegu jałowego.

Teraz, gdy przekręcam kluczyk i próbuję zmienić bieg, zapala się kontrolka zmiany biegów z kodem SH__ 15 i nie mogę zmienić biegów.

  • Wyzerowałem kod w trybie diagnostycznym (używając zworki i uzyskując dostęp do diagnostyki YCCS)
  • Natychmiast powraca przy próbie zmiany biegów za pomocą przełącznika nożnego lub ręcznego

Innego dnia zdjąłem wszystkie plastiki z motocykla, w tym przednią owiewkę i reflektor. Z ciekawości przekręciłem kluczyk i spróbowałem zmienić bieg. Bez problemu motocykl wielokrotnie zmieniał biegi z biegu jałowego na pierwszy i z powrotem.
Zamontowałem z powrotem reflektor, włożyłem kluczyk i nagle, BRAK zmiany biegów i ponownie pojawił się kod SH__15.

Jakieś pomysły? Czy mam do czynienia z zwarciem gdzieś w okolicy przedniej owiewki? Kończąca się bateria?
To bateria Energizer z 11/23, niezbyt stara.

Dziękuję wszystkim
 
#2 ·
Jutro rano planuję:

  • Wyczyścić wszystkie połączenia elektryczne, do których mam dostęp, w tym punkty masy i główny kabel masy
  • Zdemontować i przetestować przekaźnik sterujący YCC-S znajdujący się pod siedzeniem
  • Zdemontować i wyczyścić zespół siłownika zmiany biegów
 
#4 · (Edited)
Cześć.
Kilka pytań:
1. Jaki jest aktualny przebieg?
2. Ile czasu minęło od ostatniej wymiany płynu w sprzęgle?
3. Czy problem istniał PRZED regulacją zaworów? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, co zdemontowałeś podczas regulacji zaworów?
Cześć,
nie było problemów z YCC-S ani układem elektrycznym. Jedynym problemem był wyraźny stukający dźwięk dochodzący z lewej strony silnika, który nadal występował po wymianie CCT na zaktualizowaną wersję z „niebieską kropką”.
Na szczęście nigdy nie musiałem regulować zaworów, wszystkie mieściły się w zakresie.
Motocykl ma około 83 tys. km. Nigdy nie wymieniałem płynu w sprzęgle, ale być może zrobił to poprzedni właściciel.
Dziękuję za odpowiedź
 
#5 · (Edited)
Aktualizacja:

Dziś spędziłem dzień na odłączaniu każdego złącza elektrycznego w całym przednim obszarze owiewki i pod siedzeniem.
Użyłem bardzo małego płaskiego śrubokręta do bardzo brudnych styków, a następnie spryskałem wszystko środkiem do czyszczenia elektryki Berryman, i oczyściłem 3 pająki uziemiające z przodu i jeden obok ECU.
Wyjąłem przekaźnik sterujący YCCS i przetestowałem go na stole - był sprawny.
Napięcie akumulatora po kilku dniach postoju wynosiło 12,4 V na multimetrze (nie idealne, ale wciąż dobre).
Pozwoliłem mu wyschnąć przez kilka minut, podłączyłem wszystko z powrotem, przekręciłem kluczyk, spróbowałem zmienić bieg i natychmiast pojawił się kod Sh__15 i nie mogłem zmienić biegu.

Następnie wyjąłem sam siłownik zmiany biegów, otworzyłem obudowę silnika i okazało się, że jest całkowicie pokryty czarnym proszkiem/materią przypominającą sadzę, a szczotki silnika były prawie zużyte.
Użyłem środka do czyszczenia elektryki Berryman do wyczyszczenia wszystkiego wewnątrz silnika/cewki i punktów styku szczotek, a następnie złożyłem go ponownie.

Podłączyłem siłownik zmiany biegów z powrotem do motocykla i bach, działa.
Na koniec założyłem wszystkie plastiki z powrotem na motocykl i nadal działa.

Więc na razie problem został rozwiązany. Obwiniam brudny silnik siłownika zmiany biegów i szczotki za kod błędu, który był związany z „niezwykłym prądem” w siłownikach. Kiedy będę miał czas, planuję zamówić nowe szczotki z eBay lub czegoś podobnego.

Prawdziwym testem będzie sprawdzenie, czy nadal działa jutro rano.
Oto kilka zdjęć z pracy:
Image


Image

Image

Czy ktoś wie, co to za bezpiecznikopodobny element pod siedzeniem? Znalazłem go oklejonego taśmą izolacyjną, nie wygląda na fabryczny...

Image

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi
 
#6 ·
Przepraszam, nie dostałem żadnych zdjęć z czyszczenia i demontażu siłownika zmiany biegów. Dla każdego, kto ma do czynienia z tym kodem, jest to siłownik znajdujący się po lewej stronie motocykla, pod siedzeniem za srebrną plastikową osłoną, z podłączonym drążkiem zmiany biegów i przykręcony dwiema śrubami.
Jest też siłownik sprzęgła, który może wywołać ten sam kod, znajdujący się głębiej pod silnikiem, więc na szczęście w moim przypadku to nie był on.
 
#7 ·
Sorry, didn’t get any photos of the shift actuator cleaning and removal. For anyone else dealing with this code, it’s the actuator that’s located on the LHS of bike, under the seat behind the plastic silver cover, with the shift rod connected to it and held on by two bolts.
There’s also the clutch actuator which can trip the same code, located deeper underneath the engine, so luckily it wasn’t that in my case
Bardzo się cieszę, że pomyślałeś o sprawdzeniu siłownika zmiany biegów, zanim odpowiedziałem.
Jest też siłownik sprzęgła (aby go wyjąć, trzeba zdjąć tylne koło i wahacz) – on również wymaga serwisowania.
Polecam również zmierzyć, wybrać i zachować zapasowe szczotki silnika siłownika. Przydadzą się.
 
#9 ·
Czy przypadkiem znasz rozmiary (czy różnią się między siłownikiem sprzęgła a siłownikiem zmiany biegów)?
Najbliższy rozmiar to KSB0056MG Krauf (5x6x13 mm). Ale trzeba je trochę naostrzyć.

Czy tylne koło i wahacz można zdjąć, gdy motocykl stoi na stopce centralnej?
Tak
Oto filmik o demontażu silnika. Pokazuje, jak zdjąć koło i wahacz.


Oto 14-dniowy bezpłatny okres próbny dla kategorii „Overseer”. Pomoże Ci to.